Kost mod OCD, angst og depression

De biologiske årsager til OCD, angst og depression kredser om de samme signalstoffer i hjernen (serotonin, glutamat og GABA). Her er en oversigt over de kosttilskud og naturlægemidler, der kan være værd at afprøve, hvis du døjer med en af disse psykiske lidelser.

  • D-vitamin (tilstrækkelig høj dosis; få evt. tjekket din status i en blodprøve hos din læge)
  • Methyl-folat B-vitamin (ikke almindelig folat), findes bl.a. i Omni B Active fra Biosym
  • Magnesiumcitrat (mineral)
  • Zink (mineral)
  • B-kompleks (vitaminer)
  • Omega-3 (fedtsyrer)
  • Baldrian (plante)
  • Kamillete (plante)
  • Rosenrod (plante)
  • Perikon (plante; obs: pas på bivirkninger og interaktion med antidepressiv medicin)
  • Bergamot (æterisk olie til indånding)
  • NAC (aktiveret aminosyre; obs: ulovlig i Danmark indtil videre)
  • CBD (olieekstrakt fra cannabis; obs: ulovligt i Danmark indtil videre)

Jeg har selv prøvet alle på listen og tager nu næsten dagligt alt på nær perikon, da jeg bliver lysoverfølsom af det.

Husk også at spise mad, der giver intens nydelse, da nydelse udskiller opioider, der dulmer ubehagelige psykiske tilstande.

Og så er krammeterapi/oxytocin helt eminent til at reducere angst, og virkningen kommer hurtigt.

Kosttilskud mod OCD

Magnesium er også godt for hjernen.