Social sult og mæthed kræver accept

Social sult og mæthed

Social sundhed er en vigtig del af holistisk sundhed, og på en måde minder det om madmæssig sundhed. Du har sikkert lagt mærke til, at du nogle gange er sulten efter mad og andre gange er mæt. Det afhænger bl.a. af, om du lige har spist, eller om det er længe siden. Hvis du mærker efter, så gør det samme sig gældende med mennesker: Nogle gange er du sulten efter socialt samvær med andre mennesker. Andre gange er du mæt og vil egentlig helst være alene. Mindful social sundhed omfatter, at du accepterer foranderligheden i din sociale sult og mæthed og regulerer dit sociale liv i forhold til det. Målet er at være tilpas social, hverken for lidt eller for meget. Ligesom det sunde forhold til mad er at spise tilpas, hverken for lidt eller for meget. Det er så individuelt, hvor meget der skal til, og det kan ændre sig livet igennem.

Ligesom man kan spise på forskellige måder, så kan man også være social på forskellige måder. Jeg er f.eks. den type, der foretrækker fokuseret samvær. Jeg bliver åbenbart hurtigere social mæt end andre, og det kan nogle gange være en udfordring at kommunikere klart og tydeligt uden at folk opfatter det som, at man ikke kan lide dem. Min erfaring fortæller mig, at jeg har en optimal varighed for samvær og en maksimal varighed. Hvis jeg går over den maksimale varighed, så bliver jeg socialt overmæt. Når jeg bliver socialt overmæt, så får jeg ekstra stort behov for at være alene og lade op bagefter.

Social sult for mig og Kierkegaard

Sådan er mine sociale “spisetider” for fokuseret samvær med andre mennesker: optimalt 1-3 timer, maksimalt 3-8 timer pr. gang. Derefter har jeg brug for at være alene og lade op, selvom jeg virkelig kan have nydt det sociale samvær.

Jeg tænker tit på Søren Kierkegaards forhold til socialt samvær. Han talte om vigtigheden af vekseldrift i livet, og det er f.eks. at veksle mellem at være alene og være social. Han vekslede selv mellem at sidde alene hjemme ved skrivepulten og daglige spadsereture rundt i de københavnske gader for at tage menneskebad, som han kaldte det. Det kan jeg godt genkende fra mig selv. Jeg synes dog ikke, at spadsereture tilfredsstiller mine sociale behov, så jeg tager krammebad i stedet for. 🙂

Mange ulemper ved at være særligt sensitiv

Jeg har mødt flere, der ligesom mig forholdsvis hurtigt bliver mætte af mennesker og med stort behov for at kunne trække sig og være alene. Det kan være lidt af en belastning at have det sådan i en så social kultur som den, vi lever i. Gæster, der først vil tage hjem, når de er dødtrætte, og klokken er blevet langt over sengetid. Intime gæster, der regner med, at de kan overnatte og begynder at finde tandbørsten frem. At sove sammen med nogen man ikke er 110 % tæt med, kan være en stor belastning. Jeg har selv sendt flere kvinder hjem midt om natten, da jeg simpelthen ikke har kunnet finde ro. Det er ikke noget, jeg er stolt af, og det er heldigvis flere år siden sidst. Jeg siger nu tak for i aften, inden vi ender i sovesengen.

Arbejdsmæssigt passer livet som forfatter og selvstændig uden ansatte glimrende til min sociale sult og mæthed. Så kan jeg have fokuserede møder, foredrag, kurser og workshops. Hit and run. Og som forfatter er man dejligt meget alene. Til gengæld kan åbne kontorlandskaber, hvor man er social fra morgen til aften være lidt af et helvede, hvor det er svært at få udrettet nogen konstruktivt. Jeg er absolut heller ikke typen, der afholder kurser over flere dage i træk. Det gjorde jeg engang, men det er jeg holdt op med, når jeg nu har det, som jeg har det.

Men der er også fordele

Vi, der hurtigt bliver socialt mætte, er ofte særligt sensitive med et super følsomt nervesystem. Vi bliver hurtigt mætte, fordi vi opfanger flere signaler fra andre mennesker. Det er ikke kun en social ulempe, da det samtidig kan give en særligt god intuition og indfølingsevne med andre mennesker. Det kan blive en stor social fordel, når man lærer at acceptere det fuldt ud.

Det er f.eks. en evne, som jeg bruger meget, når jeg har klienter. Jeg opfanger signaler og fornemmer ting, som de fleste andre slet ikke lægger mærke til. Det betyder, at jeg hurtigt og præcist kan tune mig ind på den enkelte klient og finde frem til det, der hjælper den enkelte bedst.

Det er også en seksuel fordel, når man har evnen til at tune helt ind på sin partner og ikke kun på sit eget begær. Man bliver simpelthen en bedre elsker. Det betyder også, at man kan gå ind i de mere subtile aspekter af sex med fokus på sanselighed og energi.

Få det bedre med disse seks sociale råd

Hvis du har det på samme måde som mig, så kan du lade din sociale sundhed inspirere af disse seks sociale råd:

  1. Øv dig på at acceptere hvordan du har det. Jo mere du kan acceptere det, jo bedre kan du kommunikere det og handle på det.
  2. Fortæl dine nærmeste, hvordan du har det og forklar, at det ikke har noget med dem at gøre. Det er bare dit nervesystem, der er sådan.
  3. Når du aftaler møder, også helt private møder, så aftal både start- og sluttidspunkt på forhånd. Det fjerner meget af den sociale stress, når du ved, hvornår det slutter.
  4. Undgå tomme sociale kalorier, dvs. meningsløst socialt samvær der blot dræner dig for social energi, som du kunne have brugt på meningsfyldt social samvær.
  5. Vær bevidst om hvad du bruge din sociale energi og tid på. Lær dig selv og andre at værdsætte fokuseret samvær med kvalitet i stedet for kvantitet.
  6. Prøv at eksperimentere med forskellige metoder til at genoplade din sociale energi. Jeg kan f.eks. godt lide at gå i seng med YouTube eller Netflix og med mørklægningsgardinerne trukket for. Også midt på dagen.

Social sult og mæthed kræver accept