Sådan undgår du modeinfoenza

Det årlige udbrud af modeinfoenza

Der er det årlige udbrud af modeinfoenza i form af Copenhagen Fashion Week i denne uge.

Formålet med tøjmode er sælge tøj til mennesker, der i forvejen har nok tøj. Tøjproduktion tærer på planetens ressourcer og forurener miljøet. Det er også en kilde til kronisk stress, hvis man tror, at kroniske køb af nyt tøj er nødvendig for selvtillid og social anerkendelse. Ligesom frygten for at være umoderne kan være en kilde til angst.

Det er mange år siden, at jeg frigjorde mig 100 % fra tøjmode. Det er et godt område at øve sig i at frigøre sig fra unødvendige, hæmmende normer i det kapitalistiske forbrugersamfund. Det er også et oplagt område til at udvikle indsigt i den ukritiske propaganda, vi bliver udsat for gennem medierne. Og til at gennemskue den fundamentale marketingidé i det moderne samfund: at koble købet og brugen af fysiske ting til dækningen af psykologiske behov. Du kan spare mange penge og blive meget sundere, hvis du springer moden over og går direkte efter at dække dine reelle, menneskelige behov.

Skriv et svar