Små skridt-metoden

Sundhed starter og slutter med små skridt

Små Skridt er en metode, jeg har udviklet i samarbejde med bl.a. Sundhedsstyrelsen i forhold til kost, motion og vægttab. Jeg har gennem årene holdt mange kurser i metoden for bl.a. Lægeforeningen og mange forskellige kommunalt ansatte sundhedsfaggrupper.

Små Skridt er en overordnet strategi og konkret metode til at gennemføre og fastholde sundhedsgavnlige ændringer hos alle mennesker — også dem der ikke interesserer sig for sundhed, eller som mangler energi og overskud.

Her er nogle af de centrale principper i Små Skridt:

  • Udgangspunktet og målestokken er den enkeltes sædvanlige vaner
  • Mening findes i alt — også i de “dårlige vaner”, som måske slet ikke er så dårlige endda
  • Fokus er på ændringer i det, den enkelte plejer at gøre eller ellers ville have gjort
  • Gradvis ændring er mere holdbar og giver mulighed for at finde den type og det niveau af ændring, der er optimalt for den enkelte
  • Nu’et er den eneste mulighed for at vælge og gøre noget andet, end man plejer
  • Små skridt er ændringer, som både er sundere og realistiske for den enkelte
  • Tiden er en medspiller, når man tager små i stedet for store skridt
  • Effekten opstår som følge af mange små skridt over lang tid (nogle gange kan små skridt også give en hurtig virkning)
  • Fredelige ændringer baseret på selvaccept uden vold og uden at presse for meget på er mere bæredygtige og mindre stressende
  • Frem- og tilbagegang er begge en del af processen — målet er mere fremgang end tilbagegang
  • Mange forskellige små skridt i mange forskellige retninger kan føre til øget sundhed — sund kurs er individuel
  • Selvbestemmelse og personlig frihed er helt centralt — Små Skridt er hjælp til selvhjælp
  • Viden forstærker effekten af små skridt, når viden er konkret og fleksibel
  • Mindfulness forstærker effekten af små skridt ved at øge evnen til at slå autopiloten fra og opmærksomheden til