11 gode grunde til at dyrke motion

13 nov

Jeg er tidligere kommet med en række gode grunde til at lade være med at løbe. Det gjorde jeg, fordi det perspektiv manglede. Det betyder ikke, at jeg er modstander af løb. Løb kan være rigtig god motion for mange mennesker: dem der kan lide det, og som har en krop, der kan holde til det. Jeg er bare ikke en af dem. 🙂

Nå, men nu er det så vist på tide, at jeg kommer med nogle gode grunde til at dyrke motion, for jeg er nemlig stor tilhænger af motion – selvom mange har fået det modsatte indtryk. 🙂 Motion er så vigtigt for sundheden, at det er vigtigt, at man ikke dyrker motion alene for sundhedens skyld. Man skal især finde sin motivation for at bevæge kroppen i nogle andre, reelt gode grunde. Dermed bliver motion en stabil vane, så man bliver ved med at få de mange sundhedsmæssige gevinster for krop og hjerne. Det er selvfølgelig også godt, hvis man finder motivation i motionen i sig selv selv og de fysiske virkninger af træning, men for af os er det bare slet ikke nok i sig selv. Motionen skal give noget andet samtidig.

Jeg har her samlet 11 gode grunde til at dyrke motion, der slet ikke handler om de fysiologiske virkninger. Fidusen er lokke den dovne krop op af sofaen med en mere reel drivkraft end flygtige tanker om sundhed.ID-100170641 - freedigitalphotos.net

Gå listen igennem og undersøg, hvad der virker for dig. Én god grund er nok i dag.

  1. Du får penge for det. Hvis du er professionel sportskvinde, spinning-instruktør eller rengøringsassistent, så kan du lade dig motivere af lønnen. Du får simpelthen penge for at være fysisk aktiv. Hvis du derimod har et stillesiddende job, så gå videre til de andre 10 grunde.
  2. Du kan høre din yndlingsmusik imens. Sig til dig selv: ”Jeg dyrker ikke motion – jeg dyrker musik”. Motionen er bare noget, der ligesom følger med. Lad musikken bære dig afsted. Flyt opmærksomheden væk fra motionen og ind i musikken. Syng lidt med indimellem. Motionscentre har mange regler, men jeg mener ikke, at de har nogle regler, der siger, at man ikke må synge med på musikken i hovedtelefonerne.
  3. Du skal alligevel derhen. Brug hverdagens transportbehov som anledning til motion i form af gang eller cykling, når du alligevel skal fra A til B. Du kan også løbe, hvis du er ved at komme for sent til toget.
  4. I kan snakke imens. Tag manden, veninden eller børnene med ud og gå en tur. I kan godt gå rask til og snakke samtidig. Lad snakken og det sociale drive motivationen.
  5. Dyrk tankegang. Gå en tur og se, hvordan de gode idéer kommer flyvende, mens de tunge tanker fordufter, mens du går.
  6. Du kan se fjernsyn imens. Sæt dig på en kondicykel foran et fjernsyn og se dit yndlingsprogram, mens du bevæger musklerne.
  7. Du holder huset rent og rydeligt. Rengøring, oprydning, havearbejde og flytning kan være særdeles effektiv motion, der gør nytte samtidig.
  8. Du kan være sammen med dine børn. Mindre børn elsker at bevæge sig. Leg med, inden de vokser fra det. Hvis du ikke selv har børn, så brug dine veninders børn som motionsredskaber.
  9. Du kan opleve noget undervejs. En rask gåtur kan give en masse oplevelser undervejs, hvis du vælger en interessant rute – uanset om du bevæger dig i byen eller på landet. Vær rutebevidst.
  10. Det kan være fascinerende i sig selv. Vælg en eller anden form for idræt eller sport, som du reelt synes er sjov, spændende eller lystbetonet i sig selv. Hvis du kan finde en.
  11. Du kan have sex imens. Sex er den eneste reelt lystbetonede form for fysisk aktivitet. Udnyt det. Hav sex flere gange om ugen, i længere tid ad gangen og på måder, hvor du bevæger dig mere.

På den måde kan du dyrke motion med mening.

No comments yet

Leave a Reply