Sundhedstrin 5: Tag små skridt på en sund kurs

Rom blev ikke bygget på en dag. Det bliver sundhed heller ikke. Vær tålmodig og tag små skridt på en sund kurs.

Sundhed er ikke at være på kur. Det er snarere at være på kurs. Det vil sige på vej i retning af noget, der er sundere end før.

Når man er på kur, kan det ligefrem være en fordel at være bevidstløs. Når man er på kurs, så er det derimod bydende nødvendigt at være så bevidst som muligt så ofte som muligt.

En almindelig hverdag består af hundredvis af små og store valg, der samlet set og over tid har afgørende betydning for sundheden. Hvis du kan blive bevidst om bare nogen af disse valgmuligheder og bare af og til træffe bare lidt sundere valg, end du plejer, så er du allerede godt på vej.

Nogen har det bedst med en plan for de små skridt. Andre har det bedst med at tage det som det kommer – og navigere i kaos. Det afhænger bl.a. af, hvilken type personlighed man er. Gør det, der føles rigtigt for dig.

Du kan lave en Små Skridt-plan på denne måde:

  1. Skriv ned hvad du plejer at vælge eller gøre, som med fordel kunne være sundere
  2. Spørg dig selv: Hvad er en ændring i det, som både er sundere og samtidig noget, som jeg føler mig helt sikker på, at jeg vil få gjort?
  3. Skriv det ned.
  4. Gør det.
  5. Skriv ned, at du har gjort det. Eller: Når der er gået f.eks. 14 dage, så vurder på en skala fra 0 til 10, hvorvidt du har fået gjort det, som du ville gøre. 0 = slet ikke. 10 = fuldt ud.
  6. Hvis din efterlevelse er for lav, så kan det være, at det, du troede var et lille skridt, i virkeligheden er et for stort skridt. Formuler et nyt, mindre skridt og se, om du kan få det gjort.

Sundhed kræver ikke en revolution, men snarere en evolution, dvs. en udvikling i din sundhedsbevidsthed i hverdagen.

Nogle gange kan det være gavnligt med store forandringer. Hvis du f.eks. opdager, at du plejer at ryge 20 cigaretter om dagen, så er det sundest at holde helt op med det. Men selv en så stor ændring kan brydes op i mange små skridt. Du kan f.eks. starte med at ryge 19 cigaretter om dagen i 14 dage, altså blot én mindre om dagen end du plejer. Hvis du lykkes med det, så kan du gå videre ned til 18 cigaretter om dagen i 14 dage. Og så videre.

Hvis du stopper helt fra den ene dag til anden, så består selv det længste rygestop også af én dag ad gangen, så hvorfor ikke blot fokusere på dagen i dag. Hvis du “falder i”, så er der stadigvæk masser af nye dage at tage af, hvor du kan komme op på hesten igen og ride videre på den kurs, som du dybest set ønsker.

Det kan også være, at du undervejs finder ud af, at rygning gør dig så glad, at du slet ikke ønsker at holde op. Måske ønsker du bare at ryge lidt færre cigaretter. Og måske nyde hvert sug noget mere. Husk: Det er ikke sundheden, der bestemmer over dine valg. Det er DIG, der bestemmer!

Tilmeld
Besked om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments