Der er stor forskel på Jesus og kristendom

Mange kristne tror, af gode grunde, at det var Jesus, der grundlagde kristendommen og den kristne kirke. Ligesom indenfor de fleste andre gamle religioner så er det heller ikke indenfor kristendommen den historiske forfader, der har formuleret religionen eller etableret kirken; det er derimod noget, som efterfølgerne har gjort – altså almindelige mennesker der ikke … Læs videre Der er stor forskel på Jesus og kristendom
For at få adgang til dette indhold skal du købe Spirituelt medlemskab per måned, Total abonnement per måned, Total abonnement per år or Spirituelt medlemskab per år og være logget ind.
43 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Oe_p79@hotmail. com
Oe_p79@hotmail. com
lørdag, 20 august 2022, 15:51 15:51

♥️🙏

Jens Angelsgaard
lørdag, 20 august 2022, 17:08 17:08

Det jo det…

Søren Kristensen
lørdag, 20 august 2022, 21:14 21:14

Jeg er enig i mange af dine refleksioner, Per, men også et par stykker jeg tænker man skal være forsigtig med… Når en person 2000 år før sin egen tid forudser hvad der kommer til at ske 2000 år senere (bl.a. Dyrets Mærke i Johannesåbenbaringen), så er det rigtig god idé at tage det vedkommende skriver meget alvorligt, efter min mening. Det samme gør sig gældende med de registreringer af handlinger, etik og forudsigelser udført og udsagt af Jesus som fx Lukas, Markus, Matthæus og Johannes gjorde i deres liv og nedskrev i deres evangelier. Blot nogle af de oplagte… Read more »

Marie
mandag, 22 august 2022, 10:10 10:10

Hej Søren. Tak for at formulere det nøjagtigt og konstruktivt. Jeg er meget enig i dine antagelser. Det glæder mig. Gud er fredens Gud og ikke forvirrings, og at vandre med Jesus, at få Helligånden er, en omvendelse fra ‘mig, mig, mig og MIT hjerte”, til en forståelse af Guds rene sti, trods forskellige oversættelser af Biblen. Den er åbenbaret af en årsag, men dybest set handler det om om at forstå Helligåndens kraft, som Jesus døde på korset for, at vi kunne få, og for at vi kunne få tilgivelse for vores synder. Ja, har samme indtryk af T.Evangeliet.,… Read more »

Last edited 1 month ago by Marie
Soren
mandag, 22 august 2022, 19:58 19:58
Reply to  Marie

Hej Marie. Tak for de venlige ord – og i lige måde må jeg bare sige. Er så enig i dine betragtninger her. Tak også for de kloge ord om satans forvirring omkring Bibelen, og hans “timewastere”. Det er meget klogt sagt, efter min mening. Vi skal ikke spilde vores tid med hans vildveje. Og i dette har du også ret; selvfølgelig skal vi være analyserende og kritisk i vores tankegang. I mine øjne fx om de “videnskabelige sandheder” vi hele tiden præsenteres for i massemedier og skoler – såsom fx evolutionsteorien. Den er, efter min mening, en af modstanderens… Read more »

Marie
mandag, 22 august 2022, 21:24 21:24
Reply to  Soren

AMEN! Tak og velbekomme.. Det er jo som at høre mig selv, jeg refererer meget til at kende træet på dets frugt p.t., og til Darwins teori som en misforstået sandhed, som vi påduttes i folkeskolen. Allerede i børnehaven. Wow, det er godt illustreret: som en forplantning i vores tid som et dødbringende værdigrundlag. Jeg har forinden sommerferien skrevet projektopgave om ‘Posthuman – transhumanisme’, og evolutionsteorien er afgørende for den transhumanistiske opfattelse, da den tager afsæt i denne. De mener, at det er uetisk ikke at anvende teknologien til at udvikle menneskearten for det bedre – og at blive en… Read more »

Marie
onsdag, 24 august 2022, 9:14 09:14

Tak, og godt at høre 🙂 Det kommer ikke bag på mig..

Jens Angelsgaard
tirsdag, 23 august 2022, 17:49 17:49

Helt enig. Evolutionens “kvantespring” er heller IKKE forklaret af de videnskabsfolk som de totalitære globalister har i deres “stald”.

Selve “Universets Oprindelse” “Livets Opståen”, ‘”Bevidsthedens Opståen”, “Bevidstheden som sådan”, “Menneskehedens Oprindelse” – er der INGEN officielle gyldige eller endegyldige videnskabelige beviser for.

Soren
tirsdag, 23 august 2022, 14:05 14:05
Reply to  Marie

Ja, præcis. Så ved du måske nok også at Julian Huxley, stifteren af Unesco og selv-erklæret eugeniker (i.e. agiterer for massedrab i yderste konsekvens) var ham der “opfandt” og populariserede ordet “transhumanisme”. Han skrev en rørstrømsk artikel om emnet tilbage i 50’erne. Han er i familie med Darwin og dennes fætter Thomas Huxley, som også blev kendt som “Darwins bulldog” og som er kendt for at være manden der “opfandt” “eugenics”, altså tankerne om at visse (“laverestående”!) befolkningsgrupper skal forhindres i at få børn, steriliseres eller ultimativt aflives aht. samfundets udvikling til det bedre. Han og Darwin skrev flere breve… Read more »

Marie
tirsdag, 23 august 2022, 22:26 22:26
Reply to  Soren

Yes, I know 😉 Kender allerede til den. Har downloaded, udprintet og læst artiklen, hvis det er denne du mener: https://www.researchgate.net/publication/247718617_Transhumanism Han er ophav til begrebet Transhumanisme og fra en glødende Darwinistisk baggrund. Som du også beskriver. Var ikke klar over han var selverklæret eugeniker. Han er bror til Aldous Huxley, som bekendt har forfattet ‘Fagre nye verden’. Det er jo det rene vanvid.. Har lige lånt bogen, men har set den som serie på streamingtjeneste. Ja, det er jo så en uhyggelig skildring af den transhumanistiske fremtid vi går i møde. Netop, talte også om evolution og big bang… Read more »

Søren Kristensen
onsdag, 24 august 2022, 20:18 20:18
Reply to  Marie

Ja, det er præcis den artikel jeg refererer til. Ja, og Huxleys ‘Fagre nye verden’ er efter min vurdering ikke en kritisk advarsel om et fremtidigt dystopisk samfund “hvis vi ikke passer på”, sådan som det opfattes og udlægges, men derimod en opskrift på hvordan man kan gennemføre det. Pas på med de afsporede streamingtjenester (hvis det drejer sig om Netflix, HBO mv.). Det er subtil propaganda rettet mod det ubevidste i seeren. Vi påvirkes uanset om vi er bevidste om det eller ej. Dog mest hvis man ikke er, selvfølgelig. Det er sublimering af jesuit-teater; https://www.britannica.com/art/Jesuit-drama “Jesuit drama, program… Read more »

Marie
torsdag, 25 august 2022, 17:33 17:33

Helt enig. Jeg tror du har ret i, at det ikke er en advarsel, mht bogen ‘fagre nye verden’ af A. Huxley. Jeg tror bestemt, at han har været involveret i ‘planen’, og derfor har skrevet værket, netop for at vise os, hvordan det bliver. Det dystopiske samfund, transhumanismen, har nok været planlagt, i måske flere hundrede år med ophav i evolutionstanken og diverse ordners trang til magt og kontrol. Har også tænkt, mht. film-industrien, at det må være en underlig form for propaganda, om alt det værst tænkelige, som de så implementerer. Det er lidt den samme stragegi her… Read more »

Soren
torsdag, 25 august 2022, 21:23 21:23
Reply to  Marie

“Predictive programming”. Fx disse underholdningsprogrammer med vilde og uhyggelige science fiction-udgaver af det der kommer senere i virkeligheden. Når så virkeligheden kommer, så virker det mindre slemt. Det bliver et overgreb som ikke føles som sådan fordi det nu er i en virkelig og “normaliseret” udgave – og ubevidst sammenligner folk med det de har set i tv eller på film, som er fremstillet meget slemmere.
Det er smart.

Undskyld for de mange links mv. – der er ingen forpligtelser 🙂
Kh
Søren

Marie
torsdag, 25 august 2022, 22:24 22:24
Reply to  Soren

Ahh okay, så det hedder: “Predictive programming”. Tak for info, og den gode forklaring på dette yderst uhyggelige fænomen.
Det vil jeg sætte mig lidt mere ind i..
Det giver mening, og er i tråd med det jeg tænkte.
Pyh… Har set en del af dem..

Kh Marie

Marie
tirsdag, 23 august 2022, 22:30 22:30
Reply to  Marie

Ser på dine links imorgen 🙂

Jens Angelsgaard
tirsdag, 23 august 2022, 17:50 17:50
Reply to  Soren

Enig.

Jens Angelsgaard
mandag, 22 august 2022, 13:59 13:59
Reply to  Marie

Marie du følger efter min opfattelse nogle kirkepolitiske klicheer, som man lærer udenad i mange kirkersamfund, der kalder sig “kristne”. “Bibelen” er stærkt censureret af flere omgange og blev under voldsom censur første gang defineret omkring år 324. Efter min klare opfattelse blev censuren foretaget af nogle banditter af rang. Du har ikke undersøgt hvorfra Bibelen stammer og hvem der har manipuleret med den. Du har naturligvis ret til at være salig i din tro. Bibelen er dog censureret af Romerriget. Som slog Jesus ihjel… Hvad “Thomas Evangeliet” angår, så kan det være gemt af udløbere af Jesu oprindelige menighed… Read more »

Last edited 1 month ago by Jens Angelsgaard
Soren
mandag, 22 august 2022, 20:23 20:23

Hej igen Jens, jeg er i øvrigt helt enig i at romerkirken er en frygtelig konstruktion som ødelægger, censurerer (så meget den kan), manipulerer, dræber og torturerer. Ledelsen af denne kirke er helt igennem i modstanderens ånd – det er antikrist.
Vi kan – tak Jesus – konsultere de oprindelige skrifter – både de apokryffe og de kanoniserede, for at slippe uden om manipulationen. Det bør vi gøre.

Guds fred til dig og må Jesus velsigne dig.
Kærligst
Søren

Søren Kristensen
mandag, 22 august 2022, 19:43 19:43

Hej Jens Ville Jesus fokusere på om noget er en kliche eller ikke? Det tror jeg ikke han ville. Jeg vil mene, at han fokuserer på om noget er sandt eller usandt. Jeg tænker at hvis en “kliche” er sand, er det kun godt, at det også er en kliche, da den så udbredes til mange mennesker (gentages ensartet til flere). Ikke dermed sagt at “kirkepolitiske klicheer, som man lærer udenad i mange kirkesamfund, der kalder sig kristne” nødvendigvis er sande. Der siges unægteligt meget i kirker som ikke er i overensstemmelse med Guds ord, som jeg læser og forstår… Read more »

Jens Angelsgaard
onsdag, 24 august 2022, 14:48 14:48

Hej Søren, her taler vi afgjort forbi hinanden. Du taler om Jesus og sandhed. Fint. Og det er jo det jeg har “messet” hele tiden? Så hvordan kan det være noget korrigerende til mig, at du nu ytrer det samme? Det forstår jeg ikke noget af? Jeg har IKKE oplevelse af, at du svarer på min præcise pointer? Hvis jeg skal forstå hvad du refererer til, så har jeg nok brug for citater og mere systematik? Jeg gentager: Urkirken som var Jesu oprindelige menighed og følge blev ligesom Mesteren selv henrettet og udryddet på forskellig vis. Efter min oplevelse så… Read more »

Soren
onsdag, 24 august 2022, 19:41 19:41

Hej Jens Du har ret; jeg tror også vi talte forbi hinanden. Min mening er ikke at korrigere eller sige imod, når jeg er fuldstændig enig. Og det er jeg i det du skriver i din besked her. Tak for disse ord! Jeg er enig i ALT hvad du skriver. Og igen tak for disse præcise formuleringer. Du skal vide at jeg også er arg modstander af alle de ting du giver udtryk for her omkring absurd åndeligt tyranni – fra romerkirken såvel som de lutheranske efterfølgere på dette punkt. Jeg HADER den ånd der ligger bag denne fordrejning af… Read more »

Marie
mandag, 22 august 2022, 14:57 14:57

Hvem har givet givet dig mandat til at afgøre hvad jeg har undersøgt eller ikke har undersøgt? Jeg er langt mere velinformeret end nu antager. Hvor min holdning er, min opfattelse af kirkens historie og de apokryfe tekster er altså ikke din afgørelse. Min tro er definitivt min, og jeg respekterer fuldt ud hvad mener om Thomas-evangeliet og kirkens historie. Jeg diskuterer ikke for at få ret, men for at blive klogere på andres opfattelser. Men det må gå begge veje, ellers bliver det afsporet. Ja, netop: “Salig er den…” (Bjergprædiken). Guds fred, Marie 🙂

Jens Angelsgaard
onsdag, 24 august 2022, 15:15 15:15
Reply to  Marie

Du tillader dig at skrive her at “Den, der sætter spørgsmålstegn ved din Bibel- og trosopfattelse – er per definition Satan!” Det siger du for at få ret – naturligvis. Det er evident. At du bagefter bedyrer noget andet tyder ærligt talt på manglende selvbevidsthed. Dermed giver du mig naturligvis mandat til at redegøre for – at du med dit udsagn umuligt kan have forstået Urkirkens og Bibelens historie. Det er inkvisitionens kliche – hvis du har spørgsmål eller beviser for noget andet end den officielle kanoniserede fortælling – så forvirrer du – og så er det Satan – der… Read more »

Jens Angelsgaard
onsdag, 24 august 2022, 15:25 15:25

Marie – ord virker hårdere på skrift fordi man IKKE kan høre betoningen. Mit tonefald et blød, varmt og bestemt.

Det bestemte er vigtigt for mig.

At kalde ting og fænomener ved rette navn er afgørende. Særligt nu.

Flinkeskole og hygge har meget lav prioritet for mig.

Sandheden er afgørende her i Menneskehedens Skæbnestund.

Særligt sandheden og de falske institutioners dogmer.

Marie
onsdag, 24 august 2022, 16:26 16:26

Jens – gør hvad end du mener er rigtigt, må Gud lede dig til et glædesfyldt liv i hans ånd med nysgerrighed og kærlighed til din næste. Jeg trækker mig fra enhver diskussion med dig. Jeg respekterer dine holdninger, jeg må bare erkende, at vi ikke er ‘på samme bølge’ mht metode og tilgang til en sund “debat”. Jeg besvarede et indlæg af Sørens, da jeg blev glad for hans retoriske tilgang. Jeg har faktisk slet ikke henvendt mig til dig, husk det. Guds fred!

Last edited 1 month ago by Marie
Søren Kristensen
søndag, 21 august 2022, 19:22 19:22

Ok, jeg forstår.

Jens Angelsgaard
søndag, 21 august 2022, 0:30 00:30

A. Zionisterne kan jo udmærket godt efterligne elementer af Johannes Åbenbaring for at få mange kristendomstilhængere til at vente på en ydre Jesusskikkelse. Jeg synes at du undervurderer “fjenden”. B. Jeg kan ikke lide, at du siger “Bibelen”. ” Jesu Ord klinger bedre. C. Thomas Evangeliet er som det ældste kendte evangelium det som kommer tættest på Jesus. Det består kun af Jesu ord. Og her mener Jesus i modsætning til Pauli Breve at kvinder GERNE må tale i forsamlinger. D. Thomasevangeliet har endvidere gnostiske træk af den simple grund at Jesu budskab netop er gnostisk. Du forveksler Det gamle… Read more »

Søren Kristensen
søndag, 21 august 2022, 18:41 18:41

Hej Jens Dejligt at læse dit udsagn; “Jesus er at finde som en indre realitet, af nåde. Helligånd, fred Jesu Ånd og Guds nærvær.” – Det er jeg helt enig i. Det samme gælder flere af dine andre udsagn, fx dem om det rigide regelvanvid vs. sund fornuft og empatisk hjertelig tilskyndelse. Også dejligt præcist formuleret, efter min mening. Tak for det. Tilgiv mig derfor at jeg fokuserer på en ting, som jeg er uenig i; at Jesu budskab er gnostisk. Det tror jeg ikke på. Hvad er vigtigst; tro eller viden? Det spørgsmål vil mange uden at tøve besvare… Read more »

Jens Angelsgaard
mandag, 22 august 2022, 13:37 13:37

Helt enig.

Marie
mandag, 22 august 2022, 12:01 12:01

Amen, er meget enig.. Wow, det er virkelig gennemtænkt og velformuleret! Tak. Guds ånd er gennemtrængede her..

Jens Angelsgaard
søndag, 21 august 2022, 8:10 08:10

Skønt at se at min kommentar netop nu har minus 1 i likes!

Bedst mulige indirekte anerkendelse af sandhedsværdien!

Tak!

Søren Kristensen
søndag, 21 august 2022, 19:22 19:22

Ja, det er altså ikke mig som har givet dig denne “rating”, som du nok kan se af min refleksion på din kommentar.

Jens Angelsgaard
søndag, 21 august 2022, 0:46 00:46

*) Afsnit D

Jedu lære = Jesu lære

Last edited 1 month ago by Jens Angelsgaard
Jens Angelsgaard
lørdag, 20 august 2022, 23:39 23:39

Romerkirken, Lutherkirken, King James Bible og de moderne borgermoral-frikirker har efter min oplevelse ikke noget særligt med Urkirken at skaffe. Hvor Urkirken er Jesu oprindelige følgeskare af velsignede almuemennesker. Den katolske kirkes satanistiske nadver, hvor medlemmer faktuelt spiser og kannibaliserer Jesus er et eksempel på en formørket og fordrejet fremstilling af Jesus. Og en katolsk kirkehandling er iøvrigt et mindre mareridt af ydre militær eksercits bestående af knælen, squats, vandring og monoton bøn og fremvisning af Rolex ure. Men ok eksercitsen gør selvfølgeligt, at kirkegængerne ikke falder i søvn. Folkekirkens ditto er en cirkusforestilling, som.præsterne er så trætte af, at… Read more »

Last edited 1 month ago by Jens Angelsgaard
Daniel
søndag, 21 august 2022, 7:38 07:38

Ekklesia er ordet der bliver oversat til kirke.. Men som egentlig betyder menighed.. Og jeg vil dog mene at Jesus skabte en menighed.. Så dårlige oversættelser skaber forvirring..

Jeg taler dog ikke græsk og kan tage fejl..

Men vil gerne melde mig enig i at Jesus ikke skabte en bygning vi skal sætte os i på en Synd-dag :p

Søren Kristensen
søndag, 21 august 2022, 19:56 19:56
Reply to  Daniel

Hej Daniel Godt eksempel, synes jeg. Ekklesia betyder oprindeligt “dem der er kaldet ud” (af denne verden i denne sammenhæng). “Ekklesia (or ecclesia) is the Greek word translated in the New Testament as “church.” It comes from ek, meaning “out from and to” and kaleo, meaning “to call,” and has to do with a group of people called out from one place and to another. It is an assembly or a congregation. The ekklesia in the New Testament is a group of people who have been called out of the world and to God; it is the church.” https://www.compellingtruth.org/definition-ekklesia.html Jeg… Read more »

Søren Kristensen
søndag, 21 august 2022, 19:57 19:57

Blueletterbible.org – ikke .com

Jens Angelsgaard
søndag, 21 august 2022, 8:06 08:06
Reply to  Daniel

Gudsdyrkelsen sker i kirkebygningen.

Gudstjenesten sker udenfor kirkebygningen.

“Der hvor tre eller flere samles i Jesu navn – der er kirken.”

Last edited 1 month ago by Jens Angelsgaard
Marie
mandag, 22 august 2022, 11:54 11:54

Jeg har her til morgen fået slettet et længere indlæg på denne artikel. En besvarelse af Sørens indlæg, som jeg er meget enig i og kommenterede hvorfor. Er det slette-Mette eller censur-Helle der er på spil, eller har indehaver af siden slettet den? Per? Jens, havde du også oplevet dette? Det kan jo være en ‘fejl’. Bare så det bliver opklaret..
Guds fred 🙂

Last edited 1 month ago by Marie
Marie
mandag, 22 august 2022, 12:41 12:41

Tak Per, for opklaringen. Nu er den tilbage, og jeg har fået mail om at den er godkendt..