Kategorier
Forside Indlæg Offentlig Slank (gratis) Slankebloggen Startside Sundhedspressen Sundhedspressen: Forside

Intuitiv faste: Det sunde alternativ til ydre-styret faste

Intuitiv faste er simpelthen at lade være med at spise, når din mave fortæller dig, at du ikke er sulten nok.

Ydre-styrede kostregimer og -regler øger risikoen for spiseforstyrrelser. Det gælder også regler og systemer om faste såsom periodisk faste efter 5:2-systemet eller andre systemer.

Da det ikke handler om faste eller ikke-faste, men derimod om ydre vs indre regulering af spisning, så kan de modsatte regler også give anledning til spiseforstyrrelser. Det gælder f.eks. en rigid regel om, at man SKAL spise morgenmad straks efter, man er stået op.

Bryd fasten med morgenmad

Morgenmad hedder som bekendt breakfast på engelsk. “Break fast” betyder “bryd faste” på dansk. Før fastekure blev populære for nogle år siden igen efter en pause siden 1970’erne, havde vi en længere periode, hvor de ernærings-, sundheds- og slankereligiøse insisterede på, at det var utroligt vigtigt med det modsatte af faste, dvs. morgenmad og mange mellemmåltider, bl.a. for at “holde forbrændingen oppe” og “undgå lavt blodsukker”. Disse skift skyldes de samme modemekanismer, der f.eks. driver perioder med lavtaljede og højtaljede modejeans.

Tillad mig her at anbefale en gylden middelvej i forhold til faste, som jeg kalder intuitiv faste. Det går ud på at faste, defineret som at ikke-spise, når mavesultfornemmelsen er enten væk eller på et utilstrækkeligt lavt niveau. Et utilstrækkeligt lavt niveau er under 7 på en sultskala fra 1 til 10. Du kan også kalde det mindful ikke-spisning indenfor konceptet Mindful Spisning. Det omfatter, at du giver slip på spiseregler om, at du enten skal faste eller skal spise på bestemte tidspunkter. Det eneste, du “skal” er at lytte til din mavefornemmelse og spise, når maven kalder på mad og lade være (dvs. faste), når maven ikke kalder på mad.

Faste konfronterer følelserne

Da spisning i det moderne overflodssamfund også er en måde at dæmpe ubehagelige tanker og følelser, så vil perioder med faste fremme konfrontation med dette ubehag, som derved får mulighed for at brænde ud.

Fordelen ved intuitiv fremfor ydre-styret faste er, at man dermed undgår at erstatte et problem (overspisning på følelser) med et andet problem (ydre-reguleret spisning som kompensatorisk overkontrol), der forhindrer læring af mindful spisning. Intuitiv faste gør det også muligt at tage konfrontationerne i sit eget tempo, hvilket fremmer den psykologiske fordøjelse samt oplevelsen af autonomi i processen.

Morgenmad (breakfast) er det oplagte måltid til den daglige regulering af intuitiv faste. Det foregår i praksis ved at veksle mellem forskellige morgenmadstidspunkter, alt afhængig af hvad mavefornemmelsen siger fra dag til dag. Mellemmåltider (formiddag, eftermiddag og sen aften) er også oplagte til regulering af perioder med mini-faste (mellem morgenmad og frokost samt mellem frokost og aftensmad) eller længere faste (mellem aftensmad og morgenmad).

Prøv dig frem.

Mærk efter.

Tag styringen.

Cover: Unsplash.com (Siegfried Poepperl)


Discover more from per Brændgaard

Subscribe to get the latest posts to your email.

0 0 stemmer
Brugervurdering
1
0
Du er hjerteligt velkommen til at kommentere.x
()
x

Discover more from per Brændgaard

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading