Virusepidemi: Sådan booster jeg mit immunforsvar

I disse virustider er det en god idé at gøre noget ekstra for at styrke immunforsvaret. Vi kan alle blive ramt af sygdom, uanset hvor sundt vi lever, men der er alligevel en række ting, som vi selv kan gøre for at sænke risikoen.

Arbejdspladser kan spare mange penge på mere immunbevidste ansatte. Virusinfektioner er som bekendt en hyppig årsag til sygdomsfravær.

Jeg tænker tit på en af de første bøger, som jeg læste som teenager på Silkeborg Bibliotek. ‘Mere Immun’ hed den, og den havde et pointsystem koblet på de mange immunstyrkende råd. På den måde kunne man se, hvor meget de forskellige faktorer styrkede immunforsvaret sammenlignet med hinanden, og man kunne beregne sin samlede score. Det var jeg meget fascineret af dengang. I dag ville jeg næppe være enig i mange af rådene i den bog.

HITLISTEN: MERE IMMUN

Her er, hvad jeg gør nu for at styrke mit immunforsvar i perioder med ekstra belastning:

  1. Ekstra C-vitamin som kosttilskud. 1 tablet med 500 mg med min morgenmad og 1 mere med min aftensmad. Det er jeg ret stabil med.
  2. Ekstra zink. 2-3 tabletter om dagen jævnt fordelt. Jeg glemmer det dog nogle gange, men så må jeg bare kompensere forzinkelsen med tilsvarende mere senere. Jeg tager også zink mod OCD, da det virker som en glutamat-inhibitor (ligesom magnesium også gør).
  3. Ekstra D-vitamin. 1-2 tabletter om dagen á 35 mikrogram. Så vidt muligt sammen med dagens fedeste måltid, så D-vitaminet beriger mit smukke indre i stedet for Københavns kloaksystem.
  4. Jeg holder altid mine fødder varme med tykke uldsokker. Da jeg også har sokker i sandalerne og i sengen, så virker dette trick også som præventionsmiddel.
  5. Jeg undgår ekstrem motion, da det virkelig er noget, der kan få immunforsvaret ned med nakken, så virus kan trænge ind.
  6. Jeg giver slip på stress og spændinger og sørger for masser af ro, hvile og søvn. Stress er måske det mest giftige for immunforsvaret.
  7. Jeg har altid håndsprit med mig. Og nogle gange husker jeg også at bruge det.
  8. Jeg krammer så meget som muligt (med kvinder der er så raske og energifulde som muligt), samtidig med at jeg holder min udløsningsfrekvens på den gyldne middelvej.
  9. Jeg går en tur hver dag. Nogle gange to – frem og tilbage.
  10. Jeg holder mig fra det lovlige giftstof alkohol. Jeg vil hellere tage meditativt dampbad i cannabis (ikke hash, kun naturlig økopot), men selvfølgelig først når den sunde plante bliver lovlig i Danmark.

Skriv et svar